Požadavkem zadavatele bylo odstranění hnědé barvy ve vnitřní části rámu. A nahrazením této barvy povrchem vytvořeným technikou estofado.

Stav rámu před úpravou

Stav rámu po úpravě

Detail původního povrchu vytvořeného technikou estofadu na vnějším rohu rámu.
Technika estofado se používala již před staletími a to hlavně jako imitace drahých látek (brokátu) na polychromovaných sochách umístněných v církevních objektech. Původ tohoto slova pochází z italského slova ,,stoffa", což znamená drahá látka. Nejvíce slávy zažila tato technika v období baroka. Používala se také na tabulových malbách, oltářích, ikonách, rámech, truhlách a obdobných předmětech.
Postup:
Prvním krokem bylo odstranění tmavé barvy.

Poté bylo potřeba vyrovnat původní bílou křídovou vrstvu a nanést několik tenkých vrstev nové plavené křídy spojené s 5% králičím klihem.

Spáry v rozích bylo nutné vyrovnat tmelem namíchaných z jemných dřevěných pilin. A následně přebrousit.

Pro zachování stejného charakteru povrchu jako na původní vnější části rámu jsem kovovou špachtlí vyryla rámečky dodávající ploše větší plasticitu.

Následně jsem plochu impregnovala 2% králičím klihem. Pro dosažení původního odstínu barvy jsem smíchala 2 druhy polimentu, červený a žlutý a spojila 8% králičím klihem.

Ne zcela zaschnutý polimentový povrch jsem vyleštila achátem.

Na ještě pružný povrch jsem nanesla 23.75 karátové plátkové zlato.

Po několika hodinách bylo možné zlato doleštit achátem z důvodu zvýšení přilnavosti zlatých plátků a zvýšení jejich lesku na příslušných místech rámu.

Ze všeho nejtěžší bylo namíchat stejnou barvu, jakou je opatřen vnější rámeček rámu.

Příprava barevné vrstvy (techniky estofado) spočívá ve smíchání přírodních pigmentů s trochou vody, kapkou lněného oleje a žloutku. Pak jsem tuto směs začala rovnoměrně nanášet štětcem na pozlacený povrch. Do ne zcela uschlé barvy jsem začala vyškrabovat požadované linie dřevěným dřívkem.

Po řádném zaschnutí bylo potřeba zlato i vytvořený estofádový povrch zafixovat šelakem smíchaným s příslušným pigmentem tak, aby nový povrch nepůsobil vůči původnímu povrchu rámu rušivě.

Jako poslední operaci na nově upravené části rámu jsem nanesla olejovou patinu.

Děkujeme Kateřině Musilové, že se s námi podělila o zkušenost s restaurováním historického rámu obrazu a přiblížila nám techniku estofado a zlacení plátkovým zlatem. Příště se můžete těšit na další její příspěvek z oboru restaurování rámů a papíru. https://www.musilovakaterina.com/cs/
Tomáš a Honza